de-othering machine

EXCHANGE RADICAL MOMENTS FESTIVAL

De-Othering Machine from Stefanie Wuschitz on Vimeo.

PLEASE VISIT PROJECT WEBSITE:

http://deothering.wordpress.com/

www.deothering.org

Untitled from Stefanie Wuschitz on Vimeo.

coop KunstRaum Goethestrasse xtd

11.11.2011, 11:00 – 18:00
Berlin (DE), Krakow (PL), Wels (AT), Wien (AT)
Linz (AT) – KunstRaum Goethestrasse xtd location on map

http://deothering.wordpress.com/

DESCRIPTION
The De-Othering Machine is a pretty special video conference platform. Communicating with one another at a distance is possible; seeing each other while it’s going on, however, isn’t. Instead, the participants—unemployed young men and women from Linz, Wels, Vienna and Krakow—can control animated images of animals. In fact, they can do so with their own facial expressions. These proxies known as avatars make it possible for them to meet and experience each other anonymously in a cross-border network that gets beyond typical prejudices. People in Linz who are interested in this can try it out at KunstRaum Goethestraße xtd.


With support from Projekt Vorstädte – Academy of Fine Arts Kraków (PL)





Concept for a project supported by the Exchange Radical Moments Festival

The De-Othering machine is a device, a coercive structure or microstructure, that acts to channel basic human capacities: perceiving the other, reacting to the other and relating to the other.

At the same time it leaves space for tactical phantasies, creative projections and productive misconceptions of who the other might be. The De-Othering machine is a temporary online communication platform with a self-organizing dimension. Urban spaces in two different cities will get connected through two projection screens that display abstracted animal characters. Each character can get synchronized and controlled by one user. This way a passerby can start controlling an animated character, speak in order to give the character a voice, move in order to trigger the character’s movements.

It is open to the user if he/she wants to go along with the role suggested by the animation or simply engage in a conversation while encounting a person in a different city. Since the two animated characters on the two screens in two different cities mask the real faces of it’s users, each encounter opens the possibility to new behavioral practices , ’silly’ games and experiments. In disguise, the two people communicating can choose to either improvise a new persona to enact their character or find out more about the person at the other end of the installation.

Technical Realization:

SOFTWARE

*Animation : Processing (http://processing.org)

*Face Recognition : Open CV (http://ubaa.net/shared/processing/opencv/)

Eine animierte Video Konferenz Plattform

THE DE-OTHERING MACHINE

STEFANIE WUSCHITZ (Konzept)

CLAUDIA EIPELDAUER (Koordination)

PHILIPP LAMMER (Programmierung)

Ein digitales Interface lädt Jugendliche aus Vorstädten in Linz, Wien und Krakau dazu ein miteinander in Kontakt zu treten.

Die „De-Othering Machine“ ist eine Video-Konferenz-Plattform, die Kommunikation über Distanz ermöglicht aber nicht zulässt, dass die Gesprächspartner einander sehen. Stattdessen können die TeilnehmerInnen animierte Tierfiguren (Avatare) steuern und einander über diese anonymisierten Gestalten im digitalen Raum erleben und kennenlernen. Die Avatare werden über Gesichtsausdrücke kontrolliert. Die spielerische und kreative Verwendung der eigenen Animationsfigur ermöglicht es den TeilnehmerInnen mehr über die Personen herausfinden, die hinter den weiteren – ebenfalls beteiligten – Tier-Avataren stecken. Die Gesprächspartner aus Wien, Krakau und Linz werden nach dem Zufallsprinzip zusammen gewürfelt.

Anhand des Multi-Player-Games werden Fragen zum Thema Online-Identität thematisiert. Die Jugendlichen haben die Möglichkeit mittels „De-Othering Machine“ Ideen auszutauschen und Vorurteile zu dekonstruieren. Neue, länderübergreifende Netzwerke können entstehen.

Zielgruppe sind lehrstellensuchende Jugendliche aller Genders, die sich für digitale Medien interessieren. In allen Städten (Wien, Linz und Krakau) werden Interessierte zunächst zu einem Workshop eingeladen. Kooperationspartner sind: Spacelab (Wien Favoriten), der Verein Produktionsschule (Linz) und einem Jugendzentrum in Krakau. In den Workshops geht es um Fragen zu Nähe und Distanz im digitalen Raum. Es wird mit Video Tracking experimentiert, Grundlagen der Programmiersprache Java werden vermittelt und die Benutzung der „De-Othering Machine“ den Jugendlichen überantwortet.

Das Projekt wird durch das EU Projekt Exchange Radical Moments und das EU Projekt Vorstädte ermöglicht.

De-Othering Machine – Workshop in Wien

Videodokumentation (3 min.)

Wien „Spacelab“ am 18. Juli, 2011

Linz „Workbox“ am 25.Juli  2011

http://exchangeradicalmoments.wordpress.com/

http://www.kunstraum.at/

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